ساخت طيف سنج نجومي توسط محققان دانشگاه الزهرا (س)

 

محققان دانشگاه الزهرا (س) با طراحي و ساخت طيف سنجي نجومي موفق به ثبت طيف خورشيد، مشتري و ماه شدند.

         

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا راضيه زارعي، دانشجوي گروه فيزيك دانشگاه الزهرا و مجري طرح اظهاركرد: با طراحي و ساخت ابزار اتصالي بين تلسکوپ و طيف سنج فيبرنوري، طيف چند جرم نجومي مانند خورشيد، مشتري و ماه را به ثبت رسانديم به گونه‌اي كه طيف هاي ثبت شده به دو روش تابع توزيع پلانک و قانون جابه‌جايي وين دماي اين اجرام تعيين و با استفاده از اثر دوپلر سرعت آن‌ها را به دست آورديم.

وي افزود: با استفاده از ابزار رصدي موجود و ارتقاء آن ها و استفاده از شبيه سازي داده‌هاي ثبت شده به وسيله  تلسكوپ و طيف سنج، امكان اندازه گيري دو پارامتر، دما و سرعت اجرام نجومي بوجود آمد؛ به گونه‌اي كه نتايج به دست آمده نشان‌دهنده‌ سازگاري قابل قبولي با نتايج گزارش شده‌ موجود بوده و از آنجايي كه اين وسيله که براي اولين بار در کشور ساخته شده امكان مطالعه اجرام نجومي با استفاده از طيف سنجي را افزايش داده است، حتي قابليت تعيين مواد تشكيل‌دهنده آنها را دارد

اين دانشجوي دانشگاه الزهرا(س) با بيان اينكه اين ابزار اتصالي كه نوعي طيف‌سنج نجومي است باعث متمركز شدن نور جرم نجومي بر روي فيبر نوري شده تمام نور رسيده از جرم نجومي را در تلسكوپ جذب مي كند، در خصوص چگونگي انجام اين طرح، خاطرنشان كرد: با استفاده از اين سامانه، از طيف ماه، مشتري و خورشيد در چندين نوبت طيف سنجي به عمل آمده و طيف هاي بدست آمده را با تابع توزيع پلانک و قانون جابجايي وين برازش مي‌كند؛ به گونه‌اي كه دماي جرم‌هاي مورد نظر شبيه‌سازي شد.

زارعي، با اشاره به دقيق نبودن برازش‌هاي انجام شده به دليل جذبي موجود در جو زمين، تصريح كرد: با مقايسه طيف هاي ثبت شده با طيف استاندارد و اعمال تغييراتي اين برازش ها به دست آمد كه نتايج قابل قبولي داشت و از آنجا كه فاصله ي کانوني عدسي‌هاي چشمي تلسکوپ‌ها متفاوت و متغير بود، وسيله‌اي براي اتصال تلسکوپ و طيف سنج فيبرنوري ساخته‌ايم که براي هر نوع عدسي چشمي قابل تنظيم است.

وي تصريح كرد: براي آزمايش اين وسيله‌ي جانبي از تلسکوپ اشميت-کاسگرين LX90 با فاصله ي کانوني  2000 ميلي متر و عدسي چشمي با فاصله کانوني 26 ميلي متر و بازشدگي "8 و طيف سنج Stellarnet با توري پراش کاو بازتابي و آشکارساز CCD در محدوده  طول موجي 184 تا 851 نانومتر استفاده  و به عنوان اولين كاربرد از خورشيد، ماه و مشتري طيف گرفته شد.

زارعي گفت: مطالعه روي طيف ستاره‌ها اطلاعات زيادي از جزييات آن‌ها از جمله دماي موثر، سرعت چرخشي و انتقالي، چگالي و ترکيبات شيميايي را به منجمين مي دهد. با توجه به اينکه در ايران ابزاري براي طيف سنجي از اجرام نجومي وجود ندارد، با ساخت وسيله اتصالي بين طيف سنج فيبرنوري و تلسکوپ به طيف سنجي پرداخته‌ايم.

به گفته وي، براساس اين تحقيق بيشتر ستارگان با لايه‌اي خارجي پوشيده شده‌اند که کم چگال‌تر از هسته بوده و در نتيجه طيف به دست آمده، طيف جذبي ستارگان است كه سيارات و ماه نيز طيفي شبيه خورشيد داشته و هسته ستاره مانند يک تابنده جسم سياه عمل مي کند و مي‌توان طيف آن را به وسيله تابع توزيع پلانك توصيف کرد.

گفتني است، اين طرح با راهنمايي دكترعزيزالله شفيع خاني و دكترمحمد تقي ميرترابي، اعضاي هيات علمي دانشگاه الزهرا (س) به انجام رسيده است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:, | 13:47 | نویسنده : م.محمودي فر |